torsdag 6 januari 2011

Nostalgitripp till Amigas förtrollade land!

Någon annan än jag och min bror som hade Amiga när dom var små?? Vi hade det och jag brukar även nu ibland ta fram Amigan och sätta mig ner och spela.

Superfrog

Den vackra prinsessan och den vackre prinsen bor i ett förtrollat land. Prinsen och prinsessan är lyckliga tillsammans, tills den elaka häxan tillfångatagen prinsessan och häxan förvandlar den snygga prinsen till en groda. Vad häxan inte är medveten om är att i floden alldeles intill flyter det iland en flaska. Grodprinsen dricker innehållet i flaskan och förvandlas, denna gång till: SUPERFROG! Med hjälp av vingar och sprud (fungerar ungefär som en jojo) tar sig grodprinsen an det svåra uppdraget: Att rädda sin älskade prinsessan!



The Great Giana Sisters

Året var 1987. Då släppte utgivaren Rainbow Arts dunderhiten The Great Giana Sisters, ett plattformsspel som på alla sätt och vis var en total kopia av Super Mario Bros med lite mer attityd och sloganen "The brothers are history". Någon succé hann det aldrig bli för Nintendo röt i ordentligt och spelet försvann från alla spelhyllor. Men jag och min bror hade inget Nintendo när vi var små, så det är ett favoritspel för mig också! Det finns faktiskt en ny version av The Great Giana Sisters till konstollen Nintendo DS.


James Pond AKA RoboCod

Detta spel är absolut nästan det bästa spelet någonsin! På den arktiska isen bor det många pingvinvänner, i alla fall bodde.... Pingvinerna har blivit tillfångatagna av Dr Maybe och det är bara Robocod som kan rädda dom! Att denna enkla historia kan bli så bra är inte konstigt! Det här spelet är otroligt rolig, dock är det ganska svårt när man kommer upp i lvlarna och kan öppna fler dörrar. Jag har faktiskt aldrig klarat ut det här, jag och min bror "småtjafsar" fortfarande om vem av oss som har kommit längst ^^ Det finns faktiskt en ny version av detta spel, till Nintendo DS.

Bubble Bobble

Bubs och Bobs flickvänner, Betty och Patty har blivit bortrövade av den mycket elake Grumple Grommit. Därför beslutar sig Bub och Bob för att ge sig ut och rädda dem. För att klara detta måste de ta sig igenom 100 nivåer för att till slut möta den elake Grumple Grommit. Bubs och Bobs vapen är deras förmåga att blåsa upp bubblor och fånga motståndarna i dessa, för att sedan spräcka bubblorna så motståndarna förvandlas till bonuspoäng. Ni kanske känner igen musiken?? ;)

Lemmings

Det här söta spelet tillverkas det nya versioner av fortfarande! Det här spelet är ett pusselspel och mycket gulligt sådant. Tanken bakom spelet är ganska kul; tillverkarna tänkte på djuret lemmen när dom gjorde Lemmings. Lemmlar färdas i hjorder och det är precis vad Lemmingsgubbarna också gör. Det gäller att få så många som möjligt till utgången. Det här spelet finns också i nya versioner. Om jag inte missminner mig finns det till Nintendo DS.


Inga kommentarer: