onsdag 3 november 2010

Scones med bär och choklad

Det var så länge sedan jag skrev om ett gott recept till mat eller bakning, så jag tyckte att det var dags! Denna gång blir det lyxiga scones, som jag såg i programmet "Laila bakar" (eller vad det nu heter) en gång för länge sedan.

Sätt på ugnen på 250 grader.
Du behöver
8 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
3 dl mjölk
150 gram bär tex hallon och blåbär (ta dom bär som du tycker passar ihop)
100 g chokladkaka tex. Marabous chokladkaka

Gör så här
Blanda mjölet, saltet och bakpulvret, blanda sedan i margarinet så det blir en grynig, torr blandning. När detta är gjort blandar du i bären och chokladen och rör om. Sedan blandar du i mjölken och rör om! Nu kommer det att vara väldigt kladdigt, men det blir lättare ju mer man arbetar med degen.

När degen är tillräckligt torr (det kan behövas läggas till lite mer vetemjöl i degen också) så tar du degen till en plåt med bakplåtspapper på. Där gör du fyra degkluttar och plattar sedan ut med handen. Ta en kniv och skär så att varje degklutt blir fyra "bitar". Skär inte riktigt igenom sconesen, utan bara nästan. Du kan även trycka lite försiktigt med en gaffel, då går det lättare att ser om de är klara.

Såhär ser mina scones ut med hallon, blåbär och choklad i!
Jag gjorde två satser med scones, där ena var helt vanliga och de andra, de lila, var med hallon, blåbär och choklad. Mums!


Självklart drack jag te till sconsen och hade marmelad och ost på! ;)

1 kommentar:

Lilitha sa...

Det ser smaskigt ut. Choklad är dessutom bra för själen..haha. Kram Lilitha