fredag 10 september 2010

Mitt liv som rollspelare

Mitt liv som rollspelare började när jag var cirka 16 år. Jag har alltså spelat rollspel i nästan 10 år och jag älskar det verkligen. Rollspel är ett spel där man sitter tillsammans med papper, penna och tärningar och berättar en historia/saga tillsammans. Spelarna antar en roll och är den rollen hela speltillfället. En person i gruppen ska leda spelet och är, en så kallad, Spelledare (SL). SL har i uppdrag att alla ska ha roligt, få göra sina saker och att äventyret ska gå framåt och att spelarna ska hitta någonting att sysselsätta sig med. Exempel på rollspel är Drakar och Demoner som är ett svenskt rollspel och Dungeons and Dragons som är ett amerikans.

Det händer alltid någonting när man rollspelar och de flesta av mina vänner rollspelar. När vi började rollspel och kom på att det var roligt satt vi hela dagarna (för det här var på sommarlovet) inomhus och spelade och spelade. De flesta sortens rollspel jag spelat har varit fantasyrollspel, men även Sf-rollspel och skräckrollspel.

Imorgon blir det första gången jag själv SLar. Jag har köpt ett nygammalt rollspel som heter Viking som jag ska köra igång imorgon. Det blir flera som kommer och det verkar vara många som vill testa på.

Inga kommentarer: