torsdag 14 oktober 2010

När jag var liten.......

När jag var lite gjorde jag små hus till älvor och småfolk i ihåliga stubbar eller i andra saker som såg ut som hus. Jag tog mossa som matta och stenar/större pinnar som stolar/sittstockar och även mossa som säng och la även tid lite personliga saker. Dessa hus gjorde jag i skogen för jag tänkte att även älvor och småtomtar kan hitta vilse någon gång ibland och då är det bra om dom har någonstans att gå in och värma sig. 

Att tro på älvor och andra väsen i vår (och andra länders) folktro har alltid varit en del av mitt liv. Min mamma tyckte om att läsa sådana böcker när jag var liten och pappa berättade de mest roliga och äventyrliga sagor om väsen och djur i vår folktro, så det blev en del av mig att tro på allt detta.


Tycker ni också att folktro är intressant eller bara otroligt tråkigt och bortkastad tid?

Inga kommentarer: